Access 2010, önemli bilgileri izlemek için kullanabileceğiniz veritabanı uygulaması tasarım ve dağıtım aracıdır. Verilerinizi bilgisayarınızda tutabilir veya Web'de yayımlayabilirsiniz; böylece başkaları da web tarayıcılarıyla veritabanınızı kullanabilir.
Çoğu kişi, bir şeyleri izlemek amacıyla kullandığı program zamanla görev için daha az uygun hale geldiğinde Access kullanmaya başlar. Örneğin, etkinlik planlayıcı olduğunuzu varsayalım; etkinliğinizin başarılı olması için gereken tüm ayrıntıları da izlemek istiyorsunuz. Bunun için sözcük işlemci ya da elektronik tablo kullanırsanız yinelenen ve tutarsız verilerle kolayca sorun yaşayabilirsiniz. Takvim yazılımı kullanabilirsiniz, ancak mali konuların izlenmesi takvime pek uygun değildir.
Bazen, bu gibi bilgileri izlemek için size ilişkisel veritabanı gerekir. İlişkisel veritabanı, fazlalıkları elemek amacıyla daha küçük veri koleksiyonlarına bölünen (tablolar olarak bilinir) ve ardından ortak bilgi bitleri üzerine kurulu (alan olarak bilinir) olarak birbirine bağlanan bir veri deposudur. Örneğin, etkinlik planı ilişkisel veritabanında müşteri bilgilerinin bulunduğu bir tablo, satıcı bilgilerinin bilindiği bir tablo, etkinlik bilgilerinin bulunduğu bir tablo olabilir. Etkinlik bilgilerinin bulunduğu tabloda müşteri tablosuna bağlanan bir alan ve satıcı tablosuna bağlanan bir alan bulunabilir. Örneğin, bu şekilde, satıcının telefon numarası değişirse bilgi satıcı tablosunda bir kez değiştirilir; satıcıyla ilişkili her etkinlikte değiştirilmez.
Access, bilgileri yönetmenize yardımcı olan ilişkisel veritabanı uygulamalarını kolay ve hızlı bir şekilde geliştirmek için kullanabildiğiniz bir araçtır. Stok, mesleki bağlantılar veya iş işlemi gibi yaklaşık her tür bilgiyi izlemenize yardımcı olacak veritabanı oluşturabilirsiniz. Aslında, Access yeni başlayanlar için bile çeşitli bilgileri izlemek için kullanabileceğiniz şablonlarla birlikte verilir.
Access 2010 uygulamasını başlattığınızda, Microsoft Office Backstage görünümünü görürsünüz; burada, geçerli veritabanı hakkındaki bilgileri alabilir, yeni veritabanı oluşturabilir, var olan bir veritabanını açabilir veya Office.com'dan yeni içeriği görüntüleyebilirsiniz.
Backstage görünümünde veritabanlarınızı ayarlamak, korumak ve paylaşmak için kullanabildiğiniz çok sayıda başka komut da vardır. Backstage görünümündeki komutlar genellikle veritabanındaki nesnelere değil, veritabanının tamamına uygulanır.
NOT İstediğiniz zaman Dosya sekmesini tıklatarak Backstage görünümüne gidebilirsiniz.
Access, veritabanı oluşturma işleminizi hızlandırmak için kullanabileceğiniz çok çeşitli şablonlar sağlar. Şablon, belirli bir görevi yerine getirmek için gereken bütün tabloları, sorguları, formları ve raporları içeren kullanıma hazır bir veritabanıdır. Örneğin, konuları izlemek, kişileri yönetmek veya harcamaların kaydını tutmak için kullanılabilecek şablonlar vardır. Bazı şablonlar, nasıl kullanıldıklarını göstermeye yardımcı olmak için birkaç örnek kayıt içerir. Şablon veritabanlarını olduğu gibi kullanabilir veya ihtiyaçlarınıza göre özelleştirebilirsiniz.
Şablon bulmak ve veritabanınıza uygulamak için aşağıdakileri yapın:
NOT Ayrıca, Access'in içinden de Office.com'daki şabonları arayabilirsiniz.Office.com içinde şablon ara kutusuna bir veya birden fazla arama terimi girip aramayı başlatmak için ok düğmesini tıklatın.
Access veritabanını oluşturup kullanım için açar.
NOT Veritabanı oluşturmak amacıyla Access kullanma işleminin arka planındaki kavramlara daha kapsamlı bir giriş yapmak isterseniz, Veritabanı tasarımı temel bilgileri makalesine bakın.
Şablonların hiçbiri gereksinimlerinizi karşılamıyorsa veya başka bir programda Access'te kullanmak istediğiniz veriler varsa, sıfırdan bir veritabanı oluşturmanın daha iyi olduğuna karar verebilirsiniz. Access 2010'da standart masaüstü veritabanı veya web veritabanı oluşturmayı seçebilirsiniz:
NOT Web veritabanları hakkında daha fazla bilgi için Web'de paylaşmak için veritabanı oluşturma makalesine bakın.
Yeni veritabanı oluşturmak için aşağıdakileri yapın:
ÖNEMLI Burada yaptığınız seçim veritabanında hangi özelliklerin kullanılabileceğini belirler. Masaüstü veritabanları Web'e yayımlamanızı; web veritabanlarıysa toplam sorguları gibi bazı masaüstü özelliklerini desteklemez.
Dosyayı oluşturduğunuz konumu değiştirmek için Dosya Adı kutusunun yanındakiGözat'ı tıklatın, yeni konuma gidip bunu seçin ve Tamam'ı tıklatın.
Access veritabanını oluşturur ve Veri sayfası görünümünde boş bir tablo açar (Tablo1 olarak adlandırılır).
Veri eklemek için, yazmaya başlayın; veya bu makalenin devamındaki Başka kaynaktan Access tablosuna veri yapıştırma bölümünde açıklandığı gibi başka bir kaynaktan veri de yapıştırabilirsiniz.
NOTLAR
Henüz veri girmek istemiyorsanız, Kapat'ı tıklatın.
NOT Kaydetmeden kapatırsanız Access Tablo1'i siler.
İPUCU Daha önce açmış olduğunuz son birkaç veritabanını hemen açmak içinDosya sekmesinde En Son'u ve dosya adını tıklatın.
Açmak istediğiniz veritabanını bulamazsanız
NOT Arama Aç iletişim kutusundan başlatıldığı için, veritabanı açılmadan önce bu iletişim kutusundaki İptal düğmesini tıklatmanız gerekir.
Veri dosyasını bir dış dosya biçiminden (dBASE, Paradox, Microsoft Exchange veya Excel gibi) doğrudan açabilirsiniz. Ayrıca Microsoft SQL Server veya Microsoft FoxPro gibi bir ODBC veri kaynağını da doğrudan açabilirsiniz. Access, veri dosyasıyla aynı klasörde otomatik olarak yeni bir Access veritabanı oluşturur ve dış veritabanındaki her tabloya bağlantı ekler.
Kullandığınız şablona bağlı olarak, yeni veritabanıyla çalışmaya başlamak için aşağıdakilerden birini veya birkaçını yapmanız gerekebilir:
Ayrıca, masaüstü ve web veritabanları için aşağıdaki adımlardan biriyle başlarsınız:
Oluştur sekmesindeki Tablolar grubunda bulunan araçları kullanarak varolan bir veritabanına yeni tablo ekleyebilirsiniz.
NOT Web veritabanında, Tablolar grubunda yalnızca Tablo komutu kullanılabilir.
Hangi görünümle başladığınıza bakılmaksızın, Access penceresinin durum çubuğundaki görünüm düğmelerini kullanarak her zaman diğer görünüme geçebilirsiniz.
Veri sayfası görünümünde boş tablo oluşturma Veri Sayfası görünümünde hemen verileri girebilir ve Access'in sahne arkasında tablo yapısını oluşturmasını sağlayabilirsiniz. Alan adları sayısal olarak atanır (Alan1, Alan2, vb.) ve girdiğiniz verilerin türüne göre Access alan veri türünü ayarlar.
İPUCU Her alana anlamlı bir ad verin; böylece verilere bakmaya gerek kalmadan alanda neyin bulunduğunu anlayabilirsiniz.
Tablonuza daha fazla alan eklemek için, Veri sayfası görünümündeki Eklemek İçin Tıklat sütununa yazmaya başlayabilir veya Alanlar sekmesinde Ekle ve Silgrubundaki komutları kullanarak yeni alanlar ekleyebilirsiniz.
Tasarım görünümünde başlayarak tablo oluşturma Tasarım görünümünde, önce yeni tablonun yapısını oluşturursunuz. Ardından veri girmek için Veri Sayfası görünümüne geçersiniz veya form gibi başka bir yöntem kullanarak verilerinizi girersiniz.
NOT Tasarım görünümü, web veritabanındaki tablolar için kullanılamaz.
SharePoint listesini temel alan bir tablo oluşturma SharePoint listesiyle verileriniz Access uygulaması olmayan kişiler tarafından kullanılabilir. Ayrıca, liste verileri, masaüstü bilgisayarda depolanan dosyalara göre veri kaybına karşı genellikle daha iyi bir koruma sağlayan sunucuda depolanır. Yeni listeyle başlayabileceğiniz gibi, varolan bir listeye de bağlanabilirsiniz. Liste oluşturduğunuz SharePoint sitesinde yeterli izniniz olması gerekir; bu durum siteye göre değiştiğinden seçenekleriniz hakkında daha fazla bilgi almak için SharePoint yöneticinizle görüşün.
NOT Bu özellik web veritabanında kullanılamaz.
Özel liste oluşturmanın yanı sıra varolan bir listeye bağlanma veya bunu alma amacıyla da seçim yapabilirsiniz. İstediğiniz seçeneği tıklatın.
Tablolar hakkında daha fazla bilgi için Tablolara giriş makalesine bakın.
Verileriniz Excel gibi başka bir programda bulunuyorsa, bunları kopyalayarak bir Access tablosuna yapıştırabilirsiniz. Genelde en iyi çalışma şekli, verilerinizin bir Excel çalışma sayfasında olduğu gibi önceden sütunlara ayrılmış olmasıdır. Verileriniz bir sözcük işlem programındaysa, önce sekmeleri kullanarak veri sütunlarını ayırmanız, sözcük işlem programında tabloya dönüştürmeniz ve verileri kopyalamanız gerekir. Verilerinizin düzenlenmesi veya işlenmesi (örneğin, tam adların ad ve soyadı olarak ayrılması) gerekiyorsa ve özellikle Access konusunda yeterli bilginiz yoksa, verileri kopyalamadan önce bunu yapmanız gerekebilir.
Boş bir tabloya veri yapıştırdığınızda, Access, orada bulduğu verinin türüne göre her alanın veri türünü ayarlar. Örneğin, yapıştırılan bir alanda tarih değerlerinden başka bir şey yoksa, Access bu alana Tarih/Saat veri türünü uygular. Yapıştırılan alan yalnızca "evet" ve "hayır" sözcüklerini içeriyor